Ofte stilte spørsmål


Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får om sammenligningtjenesten for strømavtaler

Norge er delt inn i fem prisområder, så for å kunne vise deg prisen på strømavtalene som selges i ditt prisområde trenger vi å vite kommunen din. Det er Statnett som er ansvarlig for inndelingen av prisområdene.

Et forbruk på 16000 kWh er gjennomsnittlig forbruk i Norge og er lagt inn som standard. Du kan også justere forbruket ved å velge en annen boligtype eller legge inn forbruket ditt selv. Du finner som regel detaljert informasjon om forbruket ditt ved å logge inn på nettselskapet og/eller strømselskapet sine nettsider. Alle med en automatisk strømmåler (AMS) kan også sjekke sitt faktiske forbruk innlogget på Elhub.

Hvis du velger «Vis detaljer» under de enkelte avtalene på sammenligningstjenesten, vil du se at utregningen tar utgangspunkt i gjennomsnittlig spotpris siste 10 dager fra kraftbørsen Nord Pool inkludert merverdiavgift. Strømselskapene kan bruke en annen måte for å vise deg hva avtalen din koster. De kan for eksempel ta utgangspunkt i hva spotprisen er i dag.

Om man inngår en spotprisavtale så er det viktig å være klar over at spotprisen varierer time for time. Det reguleres på kraftbørsen Nord Pool. Det er også her strømselskapene hovedsakelig kjøper strømmen de selger kundene sine. Det er derfor ikke mulig å si nøyaktig hva spotprisen vil være fremover i tid.

Forskjellen på strøm og nettleie kan forklares med at du kjøper strømmen du bruker av strømselskapet, mens nettselskapet eier strømnettet og frakter strømmen hjem til deg.

Du kan ikke velge bort nettselskapet du er tilknyttet. Nettleien avhenger av hvilken prismodell selskapet har og av hvor mye strøm du bruker. Forbrukerrådet har derfor valgt å kun vise strømprisen.

Hvor mye nettselskapet ditt kan ta seg betalt i nettleie reguleres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Du finner mer informasjon om nettleie på nettsidene til NVE.

Det finnes et utall strømavtaler med ulike prismodeller, så vi anbefaler at du bruker søkefeltet for å finne din strømavtale. Du kan søke på strømselskap eller navnet på strømavtalen. Alle avtaler som både er i salg og utgått fra salg, men med aktive kunder på skal rapporteres inn av strømselskapene. Vi anbefaler at du sjekker din side hos strømselskapet eller tar direkte kontakt om du ikke finner pris og avtalevilkår for din avtale.

Du må huke av for kortere vilkårsgaranti i menyen til venstre for å se disse avtalene. Det er viktig å være oppmerksom på at dette hovedsakelig er kampanjeavtaler. Siden det ikke er gitt prisgaranti i en lengre periode, må man være ekstra oppmerksom på strømavtalen du blir flyttet over på etter kampanjeperioden. Ofte settes prisen opp, og glemmer man å bytte avtale, blir det fort veldig dyrt.

Du må fullføre bestillingen ved å følge lenken til strømselskapet. Prisbeviset og varsel på SMS er tjenester levert av oss, og bestiller du kun disse har du ikke inngått en avtale med strømselskapet.

Når du får strømregningen bør du sjekke at pris og vilkår stemmer med det du ble lovet. Varsel på SMS kan du bestille ved inngåelse av spotprisavtaler. Vi vil sende deg en SMS før prisgarantien utgår, slik at du kan finne en ny billig og varig avtale. Dette er fordi mange opplever å bli flyttet over på en dyrere avtale etter endt garantiperiode.

Strømforbruket fordeler seg ikke likt utover året. Det brukes for eksempel mye mer strøm på vinteren enn på sommeren. Derfor bruker vi en fordeling som er mer i tråd med forbruket slik det faktisk er i løpet av et år. Beregningen er basert på statistiske tall og er gjort i samråd med tilsynsmyndighet NVE.

Strømselskapene har rapporteringsplikt til Forbrukerrådets sammenligningstjeneste, og prisene som er oppgitt skal være den samme du finner på strømselskapet sine nettsider. Vi anbefaler uansett at du dobbeltsjekker prisen med det som er oppgitt på nettsiden til strømselskapet.
Det er spesielt i perioder hvor markedsprisen på strøm varierer mye at strømselskapene endrer prisen på avtalene sine. Om de har lagt inn en endring på en avtale, som ikke er oppdatert hos oss, kan det noen ganger skyldes at vi ikke har rukket å oppdatere prisene på tjenesten.